Na lotnisku w podkrakowskich Balicach wdrażane są procedury związane z pomocą pasażerom z ukrytymi niepełnosprawnościami. Osoby z autyzmem, Alzheimerem, depresją czy epilepsją mogą liczyć m.in. na priorytet przy kontroli bezpieczeństwa czy dokumentów.
Procedury te obejmują pomoc pracowników lotniska od momentu opuszczenia środka transportu do wejścia do samolotu. Mają ułatwić podróżowanie osobom m.in. z zaburzeniami rozwojowymi, autyzmem, chorobą Alzheimera, zespołem Downa, schorzeniami psychicznymi, cukrzycą, epilepsją czy astmą.
Niepełnosprawni mają zapewnione wyjątkowe traktowanie. „Krakowskie lotnisko przygotowało kodeks postępowania z myślą o pasażerach niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności fizycznej. Zespół, który jest doskonale przygotowany oraz najnowocześniejszy sprzęt zapewnia komfortową obsługę pasażerów”- mówi Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
Błękitna ścieżka zapewnia w każdym momencie pobytu na lotnisku, zarówno pierwszeństwo, jak i udogodnienia względem nadawania bagażu, oczekiwania na samolot i w każdym elemencie obsługi lotniczej” – wyjaśnia.
Co roku rośnie liczba osób z różnego typu niepełnosprawnościami, które w Kraków Airport uzyskują pomoc. W 2016 roku było to 15 250 podróżnych, a w 2019 – już 23 020. Podczas rezerwacji biletu na samolot istnieje możliwość dodania informacji o specjalnych potrzebach związanych z niepełnosprawnością. Przekazywana jest ona do przewoźnika, który z kolei informuje port lotniczy.
Jeśli pasażer nie poinformował przewoźnika o swoich specjalnych potrzebach, może się zgłosić do obsługi lotniska za pomocą formularza znajdującego się na stronie internetowej Kraków Airport.
Jeśli się o tym zapomni, pomoc zostanie udzielona także, kiedy pasażer podejdzie do informacji lub poprosi o nią podczas odprawy biletowo-bagażowej. W ramach tej asysty zawiera się wszystko, z czym pasażer może mieć trudności na lotnisku z uwagi na swoją niepełnosprawność, czyli począwszy od otworzenia drzwi, a skończywszy chociażby na pomocy w przejściu kontroli bezpieczeństwa. Zawsze ta usługa jest „szyta na miarę”. Każdy pasażer traktowany jest indywidualnie, adekwatnie do potrzeb oraz stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
Źródło : PAP MediaRoom